Jump to content
Pm

Harmonogram planów wdrożeniowych dla sklepów Shoper

Recommended Posts

Może całość wdrożeń nowych funkcji dla sklepów Shoper powinna być upubliczniona, tak żebyśmy wiedzieli, że np. na I kwartał 2020 roku przewidywane jest A, B, C, D, E ... na II kwartał  F, G, H, I, J ...

wówczas na długo przed wdrożeniem danego usprawnienia można by na jego temat podyskutować i w pewien sposób podpowiedzieć jakie byłoby oczekiwanie użytkowników Shopera względem funkcjonalności A, a jakie względem funkcjonalności B ... Taka korelacja programistów z użytkownikami na pewno poprawi funkcjonalność całego sklepu i dodatkowo każda z nowości byłaby "dopracowana" względem potrzeb użytkowników.

Jeśli nie ma tej nitki komunikacyjnej wychodzi jak z zestawami - niby są, ale jeśli na zestaw składają się produkty mające różne warianty, to po wyborze danego wariantu nie zmienia się cena całego zestawu. I tak na prawdę nie można w "normalny" sposób korzystać z zestawów.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z oprogramowania Shoper korzysta obecnie kilkanaście tysięcy sklepów z setek różnych branż. Każdy użytkownik ma inne potrzeby, inne oczekiwania i pomysły na daną funkcjonalność.
Wasze pomysły, feedback, zgłoszenia błędów i propozycje usprawnień zbieramy przez cały czas, z różnych źródeł - za pomocą tego forum, z pomocą naszych konsultantów, na Facebooku, z własnej inicjatywy obserwując rynek.
Wszystkie te zgłoszenia są weryfikowane i analizowane (również pod kątem ilościowym). Ponadto sam proces rozwoju jest dynamiczny, dlatego ujęcie go w ramy czasowe jest bardzo problematyczne – poza pracą nad nowymi funkcjami musimy przede wszystkim czuwać nad poprawnością działania sklepów i dlatego w pierwszej kolejności naprawiamy błędy krytyczne. Błędy bezpieczeństwa i problemy uniemożliwiające prawidłowe funkcjonowanie usługi na SaaS’ie poprawiamy natychmiastowo inną ścieżką niż zwyczajny “update.
Na bieżąco również dostosowujemy się do zmian zachodzących u naszych partnerów.
Wszystko to, co wymieniłam, ma wpływ na dynamikę wprowadzania nowych funkcji w postaci harmonogramu, jaki proponujesz: np. na I kwartał 2020 roku przewidywane jest A, B, C, D, E ... na II kwartał  F, G, H, I, J.
Zgodnie z naszym doświadczeniem przyjęliśmy więc taką ścieżkę rozwoju (pisałam o niej w innym temacie, pozwolę sobie jednak zacytować jej fragmenty):
1) feedback z różnych źródeł
2) weryfikacja i analiza zgłoszeń również pod kątem ilościowym
3) priorytetowa naprawa błędów krytycznych
4) Zgłoszenia niekrytyczne kategoryzujemy i grupujemy we wspólne tematy.
5) Każdy temat np. “allegro”, “multiakcje w panelu”, “wyszukiwarka w sklepie” przechodzi przez proces oceny w 4 płaszczyznach:

- Jak bardzo zrealizowanie danego tematu wpływa na zwiększenie przychodów w sklepach
- Jak bardzo zrealizowanie danego tematu wpływa na "churn" naszych klientów
- Jak bardzo zrealizowanie danego tematu wpływa na pozyskanie nowych klientów
- W jaki sposób zrealizowanie danego tematu wpływa na bezpośrednie przychody naszej firmy.(Mówimy o bezpośrednim wpływie na finanse, który jest policzalny np -X zł miesięcznie na sprzęt do obsługi nowej wyszukiwarki, +Y zł miesięcznie z jakiejś usługi prowizyjnej, którą ofertujemy). Większość tematów ma tutaj wpisaną kwotę ujemną bądź zero.
Podczas tej oceny analizujemy też czas, jaki przewidujemy na zrealizowanie danego tematu.Powyższe informacje wykorzystujemy w prostym równaniu, na końcu dostając jedną liczbę dla każdego tematu. Ta liczba służy nam do posortowania tematów. Tematami zajmujemy się zgodnie z tą kolejnością, chyba, że wpadnie jakiś temat, który musimy zrealizować ze względu na deadline (np zmiany API jakiegoś naszego partnera)

Wiele pomysłów wydaje się proste i łatwe do wprowadzenia, często spotykam się z określeniem "to tylko kilka linijek kodu" – być może tak, np. w sklepie dedykowanym wprowadzenie kilku linijek kodu nawet jeśli chwilowo zaburzy jego działanie, to można zrobić fix/mod/obejście. Nie możemy sobie jednak pozwolić na zaburzenie działania kilkunastu tysięcy sklepów, bezpieczeństwo jest dla nas najważniejsze. Nawet niewielkie zmiany wprowadzane na taką skalę mogą generować wykładniczo więcej problemów, niż korzyści z wprowadzenia pozornie małego ulepszenia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam,

może warto byłoby w ścieżkę oprócz churnu klientów, wpisać zyski bądź, korzyści  tych klientów, z Pani wypowiedzi wynika, że najważniejsze dla shopera jest to, żeby kasa się zgadzała, trochę to przykre.
Rezygnacja z oprogramowania sklepowego i migracja na inną platformę to jest raczej ostateczność, i większość Waszych klientów napotykając mniejsze czy większe problemy, zazwyczaj próbuje obejść, przeczekać lub przecierpieć w ciszy, bądźmy szczerzy migracja sklepu, to nie jest  przeniesienie telefonu z plusa do pleja...

No, ale na szczęście coś tam się w ostatnim czasie więcej dzieje w modernizacja, niż w poprzednich latach.

Oczywiście dorzucę swoje 2 grosze:

1. Temat poruszany od lat bez odzewu, z kategorii "tylko jedna linijka kodu" ;) aż dziwne, że jeszcze tego nie ma, bo w większości platform, to standardowa funkcjonalność, a mianowicie <Duplikuj zamówienie>.

2. Ustawa wprowadziła tę zmianę 1 stycznia 2017, a w shoperze opcji brak <Nabywca/odbiorca> w zamówieniu. 

 

Pozdr.

Mateusz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aaa i jeszcze coś,

Pisała Pani o zbieraniu feedbacku itp.

Ostatnio newsletter się ożywił, dodajcie do każdego mailingu prostą ankietę z kilkoma propozycjami na zmiany, wysyłając do wszystkich klientów będziecie mili prawdziwy pogląd na te sprawy.

Na forum zagląda pewnie klika może kilkanaście procent Waszych klientów - wiecie to sami dokładnie, 

konsultanci też o ile to zbierają głównie żale i skargi krytyczne ;) 

Obserwacja rynku (konkrecji) - ok,

ale najważniejsze powinny być sugestie klientów, którzy codziennie muszę się męczyć z funkcjami i dysfunkcjami oprogramowania.

Pozdr.

M.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Powtórzę swoje odpowiedzi, skoro pojawił się dedykowany temat.
 

Cytat

5) Każdy temat np. “allegro”, “multiakcje w panelu”, “wyszukiwarka w sklepie” przechodzi przez proces oceny w 4 płaszczyznach:
- Jak bardzo zrealizowanie danego tematu wpływa na zwiększenie przychodów w sklepach
- Jak bardzo zrealizowanie danego tematu wpływa na "churn" naszych klientów
- Jak bardzo zrealizowanie danego tematu wpływa na pozyskanie nowych klientów
- W jaki sposób zrealizowanie danego tematu wpływa na bezpośrednie przychody naszej firmy. 


Ja to rozrysuję na swoim przykładzie (brak obsługi wsparcia dla cen po rabatach widocznych w koszyku oraz cen netto w koszyku) - mowa o sklepach B2B
 

Cytat

- zwiększenie przychodów w sklepach


Wpływa, bo klient jeśli nie widzi ceny, to nie zamawia.
Klient nie jest od liczenia ile za co zapłaci, tylko ma mieć informację "na tacy" - produkt A po rabacie kosztuje tyle, produkt B tyle, produkt C tyle. A nie kwota przed rabatami to 500, a po rabacie 331,73, a ile od czego odjąć to policz se kliencie sam, będziesz bieglejszy z matmy.

 

Cytat

- Jak bardzo zrealizowanie danego tematu wpływa na "churn" naszych klientów


Wpływa, bo jeśli tego nie będzie, to żegnam się z wami bez specjalnego wylewania łez (przy czym nigdy nikomu nie polecę waszego rozwiązania, uprzedzając z góry o jego koślawości)
 

Cytat

- Jak bardzo zrealizowanie danego tematu wpływa na pozyskanie nowych klientów


j.w. - nie mając tej funkcjonalności może i pozyskacie klienta b2b, ale on szybko odejdzie, zniechęcony obsługą - czyli witamy w punkcie drugim.
 

Cytat

- w jaki sposób wpływa na przychody Waszej firmy

- odpowiedzi są w punkcie 2 i 3. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bardziej mi chodziło o to, że planujecie wprowadzić pewną nowość ...

nie ważne co to za plan - powiedzmy, że logo sklepu będzie na samym dole, a na górze będzie stopka shopera ?

i Wasi użytkownicy dostaliby taką informację i mieli szanse wypowiedzenia się na ten temat:
- czy jest to świetny pomysł
- czy nie wprowadzać tego w życie
- czy może nie jak planowaliście log ma być na dole po środku, tylko dać je na dole po lewej stronie
- a może jeszcze wyskakujący baner - "ten sklep działa na platformie Shoper ? " i dopiero po minucie znika ta informacja

Ważne aby użytkownicy znali Wasze plany i mogli współuczestniczyć w tworzeniu nowych funkcjonalności.

Wchodzę nieraz na to forum i czytam o rzeczach, które powinny być w Shoperze, są w innych platformach sklepowych, sugestie są sprzed wielu, wielu lat, mało tego, są deklaracje, że planujecie coś wprowadzić w danym roku. I minął roku, kolejny, i jeszcze jeden ... i  nadal nie ma tej funkcjonalności. Może właśnie brakuje dodatkowych sugestii użytkowników, podpowiedzi jak rozwiązać dany problem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wszedłem właśnie na forum, by założyć wątek o czymś takim jak właśnie harmonogram prac, lista TODO, sugestii z datą jej zgłoszenia, statusem (przyjęte, analizowane, nieprzyjęte itd.), planowaną datą wprowadzenia i widzę, że nie jestem pierwszy.

Powiem krótko - moim klientom rekomenduję Shopera (mniejsza o to, dlaczego). Natomiast czasami wstyd mi jest, gdy jakieś banalnej funkcjonalności nie można osiągnąć, a tym bardziej gdy prośba o nią wisi na forum przez kilka lat.

Rozumiem doskonale, że zespół programistów jest i musi być ograniczony (by się nie pogubić w update'ach), że najważniejsza jest bieżąca obsługa i ew. naprawa pod kątem bezpieczeństwa, płatności itd. Czasem jednak platforma sklepowa jest tak toporna, że aż ręce opadają. Co gorsza, nie poprawia tego ani "obudowanie" oprogramowania RESTem, własnymi JSami czy edycją TPL. Pierwszy z brzegu przykład: nie jesteśmy w stanie stworzyć tak prostej rzeczy jak lista posiadających niezerową ilość produktów producentów, by zawrzeć ą w menu. Trzeba to po prostu robić ręcznie przez twarde wpisanie do TPLa albo - nie wiem, co gorsze - do JSa.

I takich rzeczy jest więcej...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dnia 17.07.2019 at 09:27, Joanna Worona napisał:

Z oprogramowania Shoper korzysta obecnie kilkanaście tysięcy sklepów z setek różnych branż. Każdy użytkownik ma inne potrzeby, inne oczekiwania i pomysły na daną funkcjonalność.
Wasze pomysły, feedback, zgłoszenia błędów i propozycje usprawnień zbieramy przez cały czas, z różnych źródeł - za pomocą tego forum, z pomocą naszych konsultantów, na Facebooku, z własnej inicjatywy obserwując rynek.
Wszystkie te zgłoszenia są weryfikowane i analizowane (również pod kątem ilościowym). Ponadto sam proces rozwoju jest dynamiczny, dlatego ujęcie go w ramy czasowe jest bardzo problematyczne – poza pracą nad nowymi funkcjami musimy przede wszystkim czuwać nad poprawnością działania sklepów i dlatego w pierwszej kolejności naprawiamy błędy krytyczne. Błędy bezpieczeństwa i problemy uniemożliwiające prawidłowe funkcjonowanie usługi na SaaS’ie poprawiamy natychmiastowo inną ścieżką niż zwyczajny “update.
Na bieżąco również dostosowujemy się do zmian zachodzących u naszych partnerów.
Wszystko to, co wymieniłam, ma wpływ na dynamikę wprowadzania nowych funkcji w postaci harmonogramu, jaki proponujesz: np. na I kwartał 2020 roku przewidywane jest A, B, C, D, E ... na II kwartał  F, G, H, I, J.
Zgodnie z naszym doświadczeniem przyjęliśmy więc taką ścieżkę rozwoju (pisałam o niej w innym temacie, pozwolę sobie jednak zacytować jej fragmenty):
1) feedback z różnych źródeł
2) weryfikacja i analiza zgłoszeń również pod kątem ilościowym
3) priorytetowa naprawa błędów krytycznych
4) Zgłoszenia niekrytyczne kategoryzujemy i grupujemy we wspólne tematy.
5) Każdy temat np. “allegro”, “multiakcje w panelu”, “wyszukiwarka w sklepie” przechodzi przez proces oceny w 4 płaszczyznach:

- Jak bardzo zrealizowanie danego tematu wpływa na zwiększenie przychodów w sklepach
- Jak bardzo zrealizowanie danego tematu wpływa na "churn" naszych klientów
- Jak bardzo zrealizowanie danego tematu wpływa na pozyskanie nowych klientów
- W jaki sposób zrealizowanie danego tematu wpływa na bezpośrednie przychody naszej firmy.(Mówimy o bezpośrednim wpływie na finanse, który jest policzalny np -X zł miesięcznie na sprzęt do obsługi nowej wyszukiwarki, +Y zł miesięcznie z jakiejś usługi prowizyjnej, którą ofertujemy). Większość tematów ma tutaj wpisaną kwotę ujemną bądź zero.
Podczas tej oceny analizujemy też czas, jaki przewidujemy na zrealizowanie danego tematu.Powyższe informacje wykorzystujemy w prostym równaniu, na końcu dostając jedną liczbę dla każdego tematu. Ta liczba służy nam do posortowania tematów. Tematami zajmujemy się zgodnie z tą kolejnością, chyba, że wpadnie jakiś temat, który musimy zrealizować ze względu na deadline (np zmiany API jakiegoś naszego partnera)

Wiele pomysłów wydaje się proste i łatwe do wprowadzenia, często spotykam się z określeniem "to tylko kilka linijek kodu" – być może tak, np. w sklepie dedykowanym wprowadzenie kilku linijek kodu nawet jeśli chwilowo zaburzy jego działanie, to można zrobić fix/mod/obejście. Nie możemy sobie jednak pozwolić na zaburzenie działania kilkunastu tysięcy sklepów, bezpieczeństwo jest dla nas najważniejsze. Nawet niewielkie zmiany wprowadzane na taką skalę mogą generować wykładniczo więcej problemów, niż korzyści z wprowadzenia pozornie małego ulepszenia.

Konsekwentnie działamy wg powyższych założeń. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.